2018. január 14., vasárnap

Pásztorttarhonya


Hagyományos, bográcsos magyar étel, anyukámtól tanultam a receptjét. Édesanyámék családja alföldi, Kunhegyesen éltek a 18. század elejétől. Lehet, hogy már korábban is, de a legkorábbi írásos dokumentum erről, egy házassági okirat, 1735-ből maradt fenn. Alföldi ételeken nőttem fel, minden nyáron hónapokat töltöttünk a nagymamámnál kiskoromban. Néztem, ahogy a házi tészta száradt a napon, imádtam a sárgabarackos pitéjét és szerettem sertepertélni a konyhában, amikor főzött. Anyukám is csodálatosan főzött mindenféle nehéz körülmény között is, pl. amikor jurtában laktunk Mongóliában évekig, akkor is.
Pásztortarhonyából nem tudok annyit főzni a családnak, hogy elég legyen. Legalább fél kg tarhonyatésztából készítem, sok krumpli, jóféle magyar kolbász kerül bele. Arra kell figyelni, hogy elég nagy fedeles edényt válasszunk a főzéséhez, mert a tarhonya többszörösére nő közben, és bele kell számolni a hozzáadott krumpli mennyiségét is. Hagyományosan nem kerül bele sem vegeta, sem ketchup, de sokkal jobban ízlik nekünk így.

Amire szükségem lesz:

30-50 dkg tarhonyatészta, jó pár szem krumpli (lehet bele jó sokat is tenni), 1-2 szál kolbász, 1 nagy hagyma, pár gerezd fokhagyma, kevés kockára vágott húsos szalonna, olaj, 1 kiskanál vegeta, só, bors ízlés szerint, 2-3 ek őrölt pirospaprika, zellerszár,petrezselyem, 1 zöldpaprika, 1 paradicsom, ketchup (nem muszáj), esetleg újhagyma

Így készítem:

Magas falú serpenyőbe olajat teszek és erős lángon folyamatosan kavargatva pirítani kezdem benne a tarhonyát, és amikor kezd barnulni beleszórom az összevágott hagymát, a szeletekre vágott kolbászt és a húsos szalonnát és még együtt pirítom őket. Félrehúzom a tűzről, amíg a fűszereket beleszórom: a vegetát, sót, borsot, pirospaprikát, a zúzott fokhagyma gerezdeket. Összekeverem és aláöntök egy nagy pohárnyi vizet. Beleteszek egy szál szellerszárat egészben, a krumplit, paradicsomot , zöldpaprikát kockákra vágva. Jól átforgatom fakanállal és ráteszem fedőt. Közepes lángon főzöm úgy,hogy mindig apránként aláöntök vizet, kavargatom, visszateszem a fedőt. Nem szabad egyszerre sok vizet adni hozzá, mindig csak azt pótolom, amit elfőtt. Amikor készen van, kiveszem a zellerszárat és eldobom. Pár evőkanálnyi ketchupot is belekeverek a tarhonyába, mert fényes lesz tőle és ad neki egy plusz ízt, amit szeretünk benne. Jó sok friss petrezselymet és friss újhagymát szórok rá. Ez az egyik legfinomabb étel a világon. Nekem olyan, mint pl. a káposztás cvekedli vagy a sajtos makaróni.










 Vásárokon fotóztam ezeket a kolbászokat, szalonnákat. 





Nagymamám két pici lányával. A nagyobbik az édesanyám.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése